رویکردهای بالینی و توان بخشی در بیماران سالمند همراه با ناتوانی

aging with a disabilityرویکردهای بالینی و توان بخشی در بیماران سالمند همراه با ناتوانی

 

نويسندگان: Adrian Cristian, MD. George H. Kraft MD, MS

ترجمه : دكتر انوش اسدي، دكتر حميدكفيلي، دكتر احسان مديريان

زیر نظر : دکتر رضا فدائی وطن

 

 

موضوع سالخوردگی در افراد دچار ناتوانی، برای درمانجوها، اقوام و پزشکان اهمیت بسیاری دارد. به دلیل بهبود مراقبت های بهداشتی، بازتوانی و فن آوری، بیماران دچار ناتوانی از شانس خوبی برخوردارند تا امید به زندگی تقریباً نرمالی داشته باشند. این موضوع به این معنی است که افراد دچار ناتوانی که در سنین کودکی دچار این عارضه شده‌اند می‌توانند چشم انتظار زیستن تا میان سالی باشند و از طرفی افرادی که ناتوانی آنها در میان سالی آغاز شده است از احتمال زندگی تا کهنسالی برخوردارند. البته این امکان همیشگی نبوده است. تا حدود 1960، افراد دچار فلج مغزی، آسیب طناب نخاعی، سندرم داون، پولیو و دیگر اختلالات ، امید به زندگی به مراتب کوتاهتری داشته‌اند. برای نمونه در 1929 در جمعیت عمومی، امید به زندگی حدود 55 سال بود. اما در افراد دچار سندرم داون تنها زندگی تا 10 سالگی انتظار می‌رفت. هرچند در 1940 عامه مردم از امید به زندگی تا 60 سالگی برخوردار بودند اما در یک فرد دچار آسیب طناب نخاعی امید به زیستن تنها تا 18 ماه بعد از آغاز آسیب مورد انتظار بود. امروزه، امید به زندگی در یک فرد دچار آسیب طناب نخاعی در حدود 85% میزان طبیعی است (1) و افراد دچار سندرم داون و دیگر اختلالات عمده می‌توانند انتظار داشته باشند که تا 60 سالگی زندگی کنند.

آگاهی از افزایش امید به زندگی تقریباً برای همگان تازگی دارد. تنها تعداد کمی از افراد واقعیت این تغییرات را درک می کنند و حتی تعداد کمتری می توانند به پیامدهای آن پی ببرند. برای افراد دچار ناتوانی، این موضوع به این معنی است که یک برنامه‌ریزی طولانی مدت واجد اهمیت خاص است که می تواند شامل برنامه ای برای دریافت منظم مراقبت‌های بهداشتی اولیه، امکانات مالی، مسکن و در نهایت امکان افزایش دریافت کمک از سوی دیگران باشد. برای والدین افراد دچار اختلالات تکاملی نیز، افزایش امید به زندگی به این معنی است که برنامه ریزی طولانی مدت ، دارای اهمیت است . چرا که این ، احتمال وجود دارد که فرزندان از والدینشان بیشتر عمر کنند (برخلاف گذشته) و در نتیجه حمایت از فرزندان بر دوش  . . .

دانلود کتاب رویکردهای بالینی و توان بخشی در بیماران سالمند همراه با ناتوانی

 

راهنماي آموزش مهارت‌هاي زندگي (ويژه مدرسين)

rahnama zendegi modarres

راهنماي آموزش مهارت‌هاي زندگي (ويژه مدرسين)

مؤلفين : ‌دكتر شكوفه رادفر، دكتر فريده حميدي،فهيمه لرستاني، بهمن ابراهيمي، جعفر ميرزائي

چاپ اول: پاييز 1387

تيراژ: 1000 نسخه

شابك: 978-964-9930-52-7

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

امروزه عليرغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگی و تغيير در شيوه های زندگی، بسياری از افراد ، در رويارويی  با مسائل زندگی ، فاقد توانايی های لازم و اساسی هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضيات آن آسيب پذير نموده است . بنابراين با توجه به مدارک و شواهد علمی و به منظور پيشگيری از آسيب های اجتماعی مانند خودکشی ، اعتياد ،خشونت ، رفتارهای بزهکارانه و اختلالات روانی لازم است به موضوع بهداشت روانی و اهميت آن توجه بيشتری شود

دانلود کتاب راهنماي آموزش مهارت‌هاي زندگي (ويژه مدرسين)

مهارت تصمیم گیری

maharat tasmim

راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان -مهارت تصمیم گیری

مؤلفين: دكترشكوفه رادفر، دكتر فريده حميدي ، فهيمه لرستاني، بهمن ابراهيمي، جعفر ميرزايي

چاپ اول: بهار 1387

تيراژ: 20000 نسخه

شابك : 964-9930-41-8

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

براي رسيدن به اهداف بايد بهترين تصميم‌ را گرفت. ما زندگي روزمره خود را خلق مي‌كنيم و تصميم‌گيري ابزاري است كه براي شكل‌دادن به يك آينده مثبت از آن استفاده مي‌نمايم. اگرچه همه‌ي ما تصميم‌گيري مي‌كنيم ولي هميشه تصميم‌هاي هوشمندانه نمي‌گيريم. درواقع همه تجربه‌اي از يك تصميم‌گيري غلط داريم كه منتهي به پيامدهاي ناخوشايند شده است. برخي از تصميم‌هاي غلط درباره موضوعات كم اهميت هستند و بنابراين، پيامدهاي ناخوشايند آن نيز چندان جدي نيست و ناراحتي مربوط به آن چندان طول نمي‌كشد. ولي تصميم‌گيري‌هاي بسيار مهم‌تري نيز در زندگي وجود دارند كه اگر غلط انجام شوند، پيامدهاي ناخوشايند آن تا آخر عمر باقي مي‌ماند.

 دانلودکتاب راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان - مهارت تصمیم گیری

مهارت حل مسئله

maharat masaleh

    در زندگی ما انسانها واقعیت های تلخ وشیرینی وجود دارد که چه بخواهیم وچه نخواهیم مجبور به مواجهه با آن هستیم. اما این مواجهه ها همیشه درست ومنطقی نبوده است.افرادی که جهت برخورد با مسائل ومشکلات زندگی خود به اعتیا د ،خودکشی ،خشم ،خشونت ویا انزواطلبی و.... روی می آورند کسانی هستند که برخوردهای درست ومناسب با مسائل نداشته اند .چگونگی مواجهه با مسائل وواقعیت‌هاي زندگی مستلزم داشتن مهارتی تحت عنوان مهارت حل مسئله است . فقط باداشتن چنین توانمندی می‌توان از آسیب های احتمالی ناشی از رویارویی با مشکلات روزمره زندگی محفوظ ماند

دانلود

مهارت مديريت هيجان

maharat hayajan

راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان (مديريت هيجانات)

مؤلفين: دكترشكوفه رادفر، دكتر فريده حميدي ، فهيمه لرستاني، بهمن ابراهيمي، جعفر ميرزايي

چاپ اول: بهار 1387

تيراژ: 20000 نسخه

شابك : 964-9930-43-4

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

همگي ما در زندگي احساسات،عواطف و هيجان‌هاي مختلفي را تجربه مي كنيم كه گاهي اوقات بسياري ازاين تحربيات احساس هاي ناخوشايندي مثل ترس ،اضطراب ،خشم ، پرخاشگري و... را در ما ايجاد مي‌كنند.

اگر از راهكارهاي چگونگي كنترل هيجانات آگاه نباشيم قطعا احساسات ناخوشايند بيشتري را تجربه مي كنيم ودر نتيجه روابط بين فردي ، سازگاري اجتماعي، همدلي و...ما تحت تاثير قرار ميگيرد.بنابراين آگاهي از راهكارهاي مديريت هيجان‌ها مي تواند به ما در مقابله با احساسات منفي كمك كند ومارا در ارتباطات اجتماعي،مشاركت ها وهمدلي ها توانمند سازند.

 

دانلود راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان (مديريت هيجانات)

ezterabzodaee 1 

impacts of landmine iran