مهارت ارتباط موثر

maharat ertebatراهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان - مهارت ارتباط موثر

پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان

مؤلفين: دكترشكوفه رادفر ، دكتر فريده حميدي ، فهيمه لرستاني، بهمن ابراهيمي، جعفر ميرزايي

چاپ اول: بهار 1387

تيراژ: 20000 نسخه

شابك : 964-9930-44-2

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

برقراری ارتباط موثریکي از قدیمی ترین ودر عین حال عالی ترین دستاوردهای بشر است. ارتباط در گذشته وبرای انسان اولیه ،علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات ویاری گرفتن از دیگران داشته، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی وسر آغازی برای زندگی اجتماعی نیز بوده است .

ارتباط میان دو یاچند نفر اتفاق می افتد وما همه در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنیم .اما قابل توجه اين است که هر ارتباطی منجر به احساس موفقیت در ما نخواهد شد .داشتن یک ارتباط با احساس موفقیت مستلزم روش ها ومهارت هایی است و ....

 

دانلود راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان مهارت ارتباط موثر

مهارت خود آگاهي

maharat agahi

راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان (مهارت خود آگاهي )

مؤلفين: دكترشكوفه رادفر ، دكتر فريده حميدي ، فهيمه لرستاني، بهمن ابراهيمي، جعفر ميرزايي

چاپ اول: بهار 1387

تيراژ: 20000 نسخه

شابك : 964-9930-45-0

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

هر زندگي بدون در نظر گرفتن طولاني بودن يا پيچيدگي آن از لحظه‌اي واحد تشكيل شده است. لحظه‌اي كه در آن انسان يك بار و براي هميشه مي‌فهمد كه كيست!  چنين به نظر مي‌رسد انسان هرچه بيشتر خود را بشناسد و درك بهتري از ويژگيهاي خود داشته باشد، احتمال رشد استقلال و اعتماد به نفس را در خود افزايش داده، و همچنين زمينه را براي پذيرش بهتر ديگران تقويت كرده‌است. بنابراين خودآگاهي مقدمه ارتباط مؤثر با ديگران است؛ چراكه علي‌رغم تفاوتهاي فردي فراوان ، انسانها ويژگيهاي مشابه زيادي دارند. اين امكان نيز وجود دارد كه آگاه نبودن از خصوصيات و استعدادهاي خود، سرچشمه تعارض‌هاي فراوان و زمينة شكست‌هاي اصلي زندگي انسان باشد.

دانلود راهنماي كاربردي مهارت‌هاي زندگي براي جوانان (مهارت خود آگاهي )

کلیات سالمند شناسی و طب سالمندان

gerontology and geriatrics

کلیات سالمند شناسی و طب سالمندان

گردآوری: پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان با همکاری مرکز تحقیقات مسائل اجتماعی روانی سالمندان

نویسندگان: دکتر هادی شجاعی، دکتر شهربانو مقصود نیا و همکاران

چاپ اول تابستان 1384

تيراژ 1000

ويراستار : دکتر آریا دخت فروزان

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

گذشت عمر و رسیدن به سالهای کهنسالی، بالقوه برای کلیه انسانها غیر قابل اجتناب است. این روند برای فرد انسان بسیار قابل تأمل و حائز اهمیت است چرا که غفلت از آن موجب بروز مشکلات بعضاً ناتوان کننده ای خواهد شد که اگر بموقع پیش بینی شوند و درصدد تأمین آمادگیهای لازم برای مقابله با آنها برآئیم، از شدت بار مشکلات رو در روی آینده امان، کم خواهیم کرد. 

مشکلات و بیمارئیهای ناشی از پدیده سالمندی چه از جنبه سالمندی طبیعی و چه از جنبه بیماریهای سنین سالمندی، درافرادیکه دچار درجاتی ازناتوانائیها یا معلولیتها نیز باشند، از اهمیت ویژه و بالاتری برخوردار خواهد بود. لذاجامعۀ جانبازان کشور عزیزمان که بسته به نوع آسیبهای بدنی اشان در طی جنگ 8 ساله عراق علیه ایران،دچار انواع و اقسام مشکلات و گرفتاریهای جسمی – روحی و ناتوانائیها و بعضاً معلولیت های متفاوتی شده اند، بتدریج درحال رسیدن به دوران میانسالی و سالمندی هستند . . . .

دانلود کتاب کلیات سالمند شناسی و طب سالمندان

درباره‌ي مهارت هاي زندگي (مقدمه‌اي كه براي مهارت هاي زندگي بايد خوانده شود)

maharat about

درباره‌ي مهارت هاي زندگي  (مقدمه‌اي كه براي مهارت هاي زندگي  بايد خوانده شود)

مؤلفين: دكترشكوفه رادفر ، دكتر فريده حميدي

چاپ اول: بهار 1387

تيراژ: 20000 نسخه

شابك : 964-9930-40-X

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

انسانها برای مقابله سازگارانه با استرس ها ، موقعيت های مختلف وکشمکش های زندگی به راهكارهايی نياز دارند که آنان را در کسب اين توانايی تجهيز نمايد . اين راهكارها بسيار زيربنايی هستند و در فرآيند تحول، شکل می گيرند . راهكارهايي نظير شناخت عواطف و رفتارها که در قالب ساختارهايی مانند عزت نفس ، خودکارآمدی ، توانايی حل مسئله ، مقابله ، درک از خود ، مهارت های اجتماعی و بين فردی تجلی می‌يابند .

از آنجا که عوامل فرهنگی و اجتماعی، تعيين کننده ماهيت دقيق برنامه‌ي مهارت های زندگی هستند ، آموزش ها ممکن است از نظر اهداف و محتوای آموزشی در کشورها و نواحی مختلف متفاوت باشد . با اين وصف ، برنامه‌ي مهارتهای زندگی در کشورهای مختلفی اجرا شده است و به نظر می رسد که يک برنامه‌ي جامع بين فرهنگی باشد که اساسا رشد فلسفه ای نوين در نوجوانان و جوانان تأکيد دارد و آنان را تشويق می کند تا مسئوليت اعمالشان را بر عهده بگيرند . فرآيند آموزش به گونه‌ای است که آموزش گيرنده، فعالانه با موضوع اين مهارتها  درگير می‌شود. آموزش از کسب دانش شروع می شود و تا تبديل آن به يک نگرش و ظهور آن به صورت رفتار ادامه می يابد .

 

دانلود کتاب درباره‌ي مهارت هاي زندگي  (مقدمه‌اي كه برايمهارت هاي زندگي  بايد خوانده شود)

آشنایی با بیماری ایدز

a simple reveiw of Aids

آشنايي با بيماري ايدز

گردآوري : حميد ميرزا آقايي(گروه بهداشت و توانبخشي معاونت بهداشت ودرمان بنیاد شهید وامور ایثارگران)

ویراستار :دکتر فرحناز فلاحتی

چاپ اول : زمستان 1383

تيراژ : 30.000

صفحه آرائي : حبيب اله خدمتي

تصاوير متن : حميد ميرزاآقائی

ناشر : پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان

 

هنگامي كه اعضاي يك جامعه ، شناخت درستي از يك بيماري ندارند ،‌ممكن است در دام باورهاي غلطي گرفتار شوندكه رهايي از آنها به آساني امكان پذير نيست و اين خود زمينه ساز شكل گيري ترسي موهوم و ناشناخته خواهد بود كه روح و جسم انسانها را آزار خواهد داد.

ايدز نيز در بسياري از جوامع به چنين سرنوشتي گرفتار شده است ، عارضه اي ناخواسته که بر سرهركسي كه سايه اندازد ، سبب مي شود كه ديگران نيز از سايه آن فرد بهراسند و از او دوري بجويند.

جدايي و طرد انسان در جامعه سبب مي شو دكه آدمي به مرور در خود احساس بي ارزشي كرده و با از دست دادن عزت نفس نهال بي تفاوتي در او روييده شده و در چنين مرحله اي ، شرايط براي زندگي جمعي روز به روز سخت تر مي شود.

دانلود آشنايي با بيماري ايدز

ezterabzodaee 1 

impacts of landmine iran