گزارش برگزاری هم اندیشی سالمندی در ایثارگران

آقای دکتر عباس والی سرپرست پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان :


salmandi dr valiسالمندی و تأمین و ارائه خدمات مراقبت از سالمندان یکی از چالش های اصلی برای آینده دولت ها است. چگونگی شکل گیری نیازهای سالمندان در جامعه و درک خواسته ها و نیازهای آنها، ما را قادر می سازد تا مراقبت های سلامتی، اجتماعی، فرهنگی آن را بهتر تحلیل و برنامه ریزی کنیم.

منحصر به فرد بودن جامعه ایثارگران و گذار سریع این جامعه به سمت سالمندی در آینده نزدیک دغدغه ای بود که موجب شد همزمان با‘گرامیداشت روز جهانی سالمند، جلسه‌ای با عنوان هم اندیشی سالمندی در ایثارگران توسط معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان با حضور مدیران ارشد و میانی بنیاد و جمعی از ایثارگران برگزار شود.

سیمای سالمندی در جامعه ایثارگری-بحران سالمندی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، حکمرانی هوشمند و آینده نگر-فناوری و سالمندی، راهکارها و چالش‌ها، شرح اقدامات پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان در رابطه با موضوع سالمندی و تقدیر و تجلیل از ایثارگران سالمند، محور های اصلی این بود.

آقای مهندس سعید اوحدی، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران  و آقای دکتر عباسپور معاون محترم بهداشت و درمان در این جلسه به نرخ رشد سالمندی در جامعه ایثارگران و تفاوت آن با جامعه ایرانی با توجه به عوارض جسمی و روانی ناشی از دوران جنگ  اشاره کرده و تمرکز بر مسائل دوران سالمندی والدین شهدا جانبازان و خانواده های آنها را با ارائه خدمات سالمندی به ایثارگران، تداوم خدمات پیشگیری، مراقبت، آموزش و توانمند سازی سالمندان مورد توجه قرار دادند. تقدیر و تجلیل نمادین ریاست عالی بنیاد  از ایثارگران سالمند حاضر در جلسه تاکیدی بر اهمیت و نقش سالمندان بویژه والدین شهدا، همسران شهدا و جانبازان به عنوان نمادهای مقاومت و ایثار در جامعه بود.

از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه ارئه "سیمای سالمندی در جامعه ایثارگری" بود که با استفاده از خروجی‌های مطالعه‌ای با عنوان " آینده پژوهی تغییرات ساختار سنی جمعیتی 30 ساله در ایثارگران: نگاهی به گذشته، حال و آینده" توسط خانم دکتر بتول موسوی- متخصص پزشکی اجتماعی و رئیس گروه پیشگیری پژوهشکده تهیه و  ارائه شد. مهمترین نتایج این مطالعه نشان داد در سال 1399، 12% جمعیت جامعه تحت پوشش بنیاد (375.610 نفر) و در سال 1403، 18% جمعیت جامعه تحت پوشش بنیاد (604.269 نفر) سالمند هستند. پیش بینی شد این آمار در سال 1409 به 26 % (859.788 نفر) خواهد رسید. چالش جدی در این سال مربوط به سن 60-69 سال  با تعداد670 هزار نفر خواهد بود.

در سال 1419 این تعداد به 34% (1.032.129 نفر) افزایش یافته و  چالش جدی مربوط به سن بالای70 سال  با تعداد 620هزار نفر خواهد رسید.

سخنرانی بعدی توسط آقای دکتر احمد دلبری استاد دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی- رئیس انجمن سالمندی ایران با عنوان بحران سالمندی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، حکمرانی هوشمند و آینده نگر ارائه شد. پیش بینی درصد جمعیت سالمند در ایران و جهان تا سال 1430، شیب سالمندی و مقایسه آن در کشور‌های پیشرفته، سیر سالمندی در ایران در یک قرن گذشته، حمایت فرزندان و روابط بین نسلی و انواع سناریوهای آینده سالمندی ایران(سالمندی سعادتمند-سپیده دم سالمندی-تاریک روشن سالمندی و سالمندی مخاطره آمیز) از محورهای طرح شده در این سخنرانی بود.

عنوان بعدی فناوری و سالمندی بود که توسط آقای مهندس مصطفی علامی کارشناس ارتز و رئیس گروه تجهیزات پزشکی پژوهشکده مطرح شد. در این سخنرانی به نقش فناوری‌های کمکی سالمندی یا ژروتکنولوژی به عنوان کاربرد عملی دانش در حیطه‌های مختلف خدمات مراقبت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی پرداخته شد.

از مهمترین اقدامات انجام یافته در این پژوهشکده در رابطه با سالمندی و موضوعات مرتبط به آن، اضافه شدن گروه پژوهشی سالمندی به ساختار پژوهشکده با موافقت هیات امنا و ریاست وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1391، آموزش دوره MPH  سالمندی برای 17 نفر از پزشکان و مدیران بنیاد شهید با همکاری دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی و اضافه کردن موضوع سالمندی در پذیرش مقالات فصل نامه طب جانباز از اقدامات ساختاری این پژوهشکده بوده است. بازنگری در اهداف کلان، تدوین برنامه راهبردی در 4 سطح مدیران و کارکنان-سطح جامعه ایثارگران-سطح مراقبین و سطح ارائه دهندگان خدمات سلامت از دیگر اقدامات انجام شده بود. تدوین، طراحی، اجرا، نظارت و یا حمایت طرح‌های پژوهشی، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، کتاب و مقالات چاپ شده در رابطه با موضوع سالمندی از دیگر اقدامات انجام یافته توسط این پژوهشکده است.

در جمع بندی نظرات ارائه شده در این کمیته علمی پیشنهاد موکد مبنی بر تشکیل شورای سالمندی بنیاد شهید و امور ایثارگران متشکل از ریاست محترم بنیاد و معاونین محترم به منظور سیاست گذاری و ساماندهی خدمات سالمندی ایثارگران شد. همچنین استفاده از تجارب موفق کشورهاي دیگر، گسترش زير ساخت‌هاي بهداشتي و درماني متناسب با نياز سالمندان، آموزش و توانمندسازي خانواده‌هاي نگهداري کننده سالمند، بهبود  دسترسی  به  خدمات  بهداشتی  در  مناطق  محروم  و  استفاده  از  خدمات پزشکی از راه دور و پیگیری تدوین سند ملی سالمندی در بنیاد شهید و امور ایثارگران و ... از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این جلسه بود.

 

آرشیو تصاویر

     
      11Z5791







impacts of landmine iran